15/12/08

La seguretat, una sensació?


Arran d’una fotografia que vaig prendre a un cartell que hi havia, prop del Palau de Bukingham, a Londres. Em dona peu avui, a parlar d’un tema que habitualment proposo a les classes que dono de protecció civil: la seguretat, realitat o sensació?.

Penseu en un escenari qualsevol del vostre entorn. Pot ser el vostre poble o la vostra ciutat si voleu.

La percepció que tenim de la seguretat (ciutadana), la quantifiquem segons el nombre de policies que veiem al carrer: patrulles a peu, en cotxe o en moto. La regla de tres que fem diu que, quants més policies “veiem”, més seguretat hi ha a la zona.

Ara jo us faig una proposta/pregunta: Imagineu-vos que retiro del carrer tots aquests policies uniformats i, a canvi, en poso el doble de paisà. Ara els qui ho llegiu segur que ho veieu més clar però, des del punt de vista del carrer que ha passat?. Dons que, si no veiem ni un sol policia. en resultat o millor dit, la percepció de seguretat ha caigut a cota zero.


Res més lluny de la realitat, ara tenim el doble de policies, per tant, hauríem de tenir el doble de seguretat. Queda clar que, en general, la seguretat es una qüestió de percepció, poc real.

Ara em pregunto, estàvem segurs prop del lloc on hi havia aquest cartell?.Que me’n dieu?

(m'he adonat que el tenen lligat amb una cadena i cadenat... por a que el robin?)

5 comentaris:

Ferran Porta ha dit...

First of all, welcome back :-)

Estic d'acord que la seguretat té molt a veure amb la percepció. També diré que en el cas que ilustres, amb aquesta foto, segurament aconsegueix el seu objectiu. No es veuen, però avisen que hi són...

Salut.

Montse ha dit...

Eoooo, bentornat al món blogaire! Com han anat les vacances? et trobàvem a faltar!

vejam... el cartell, com el nombre de policies, fa el mateix efecte que les cameres aquelles amb cartellet que diu "Zona controlada por videovigilancia". O sigui, cap efecte. Perquè després, els delinqüents continuen sent més protegits que els desgraciats que han estat atacats... és allò de sempre, no? em sap greu ser tan pessimista, però és el que penso.

Petonets insegurs

Борис Савинков ha dit...

You're welcome!

La seguretat no és una sensació. Tu mateix la mesures en funció del nombre d'agents de policía, i jo diria que podriem mesurar-la també en funció de la relació entre el nombre de denuncies i el de detencions derivades d'aquestes. Així mesurariem alhora la comissió real de delictes i l'eficacia policial. Em tranquilitza molt estar en ciutats on l'index de delictes és baix (tot i que potser estic sense saber-ho, en un barri més perillós que les favelas de Rio , i a vegades la presencia policial en llocs on estàs relaxat trasbalsa.

Josep Lluís ha dit...

Thank you very much Ferran.

Les sensacions ténen molt a veure en la seguretat, precisament per això no podem confiar-nos.

Hello Montse, més que al món blogaire a la blogesfera blanenca. He intentat fer-vos seguir els meus viatges des de BoardingCam.

Els "pispes" són molt vius Montse, `nosaltres ho hem de ser mñes encara. Molts cops anem massa confiats per la vida.

Jaume, puc donar fe que, avui, vivim en un lloc bastant tranquil. Em preocupa el fet que "la crisi" desperti instints amagants en més d'un.

Xavi ha dit...

Uno entra por una puerta y sale por la otra,roban y encima le dan un bocata y despues de comerselo salen otra vez....No por mas policia hay mas seguridad,eso esta demostrado,quien quiere hacer daño lo hace con o sin policia,es el sistema lo que no funciona.....menos para las multas de trafico,jajaja