26/3/10

RESSACA BLANCA

A algú li pot semblar extemporani que jo, a hores d’ara, parli de la nevada del dia 8. Res més lluny de la realitat si tenim en compte que encara avui, seguim treballant per arranjar els efectes que el temporal de neu i vent van produir sobre molts trams la via pública o sobre propietats privades, deixant compromesa la seguretat en tots aquests punts. Em refereixo, sobre tot, a la gran quantitat de brancada i d’arbres que estan punt de caure sobre vials de circulació o sobre teulats d’algunes cases.

He de dir que això és només la punta de l’iceberg perquè els boscos, tant públics com privats, es troben amb una càrrega de foc impressionant, a causa de la gran quantitat de branques i arbres caiguts que s’han acumulat en el sota bosc. El risc potencial d’incendi forestal es considerat com a MOLT ALT!

És un greu problema que, se’ns dubte, haurem de tractar però ara, permeteu-me que torni enrere i que en aquest post, valori la nevada, les conseqüències, els tractaments, la feina feta, les deixadeses, les accions i les omissions... que de tot hi ha.

Arribats a aquest punt, deixeu-me fer unes reflexions:

Model de Protecció Civil

Soc dels que, per convicció personal, crec en el model d’una protecció civil intervencionista. Què millor que un sistema que no tan sols fa plans d’emergència de despatx sinó, que trepitja el carrer i hi és en el moment de l’emergència?.

Quantes vegades hem sentit allò de: segur que ho ha fet des del despatx?, no en te ni idea!

A Catalunya, s’ha pres un model en el que els Bombers dirigeixen totes les emergències, siguin del color que siguin. Els tècnics de protecció civil es queden com a assessors, com a... de vegades em pregunto com a que?...

Sortosament no és el cas de Blanes on la protecció civil te aquesta dualitat, redactem els plans i després els dirigim (coordinem, per no ferir susceptibilitats).

El tècnic de protecció civil


Ha de ser multidisciplnar, la protecció civil toca àmbits tant diversos com poden ser els pirotècnics, forestals, marítims. Ha de ser una figura referent i, creïble dins la organització. De no ser així...

... puc entendre on estaven les màximes autoritats en aquesta matèria el passat dia 8 de març, un a les Illes, l’altre atrapat al tren...

Què va passar, no es van creure les pròpies prediccions o és que no els van arribar?. En un cas o en l’altre...

Suposo que ara arribaran comentaris preguntant on estaven després. Per cert, on estaven?. Manca de lideratge, de direcció, d'informació, de...

Els ciutadans

Anem per la vida pensant sempre que mai passarà res, i passa.

Les prediccions meteorològiques eren clares, possibilitat de nevades a cota zero.

I aquí estem amb el “jo controlo”, tirats en mig de la carretera. Obstaculitzant els que amb previsió portaven cadenes o altres sistemes en els seus vehicles. Barrant el pas al les llevaneus, als vehicles de Bombers, Ambulàncies, Policia, Protecció Civil, Serveis, etc.

I després ens queixem!

Quants porten cadenes al cotxe?... eh!, quants les saben posar?, no fa falta “drivers” per a la seva instal·lació però, tampoc és un “plug and play”...

Les elèctriques

Voldria que ens responguessin unes quantes preguntes:

Per què van fer fallida les torres de mitja tensió?

Perquè van tardar tant en donar resposta? (em refereixo a portar mitjans humans i materials?)

En que ens afecta el tema de la MAT?

A partir d’ara, ens podem oblidar d’una fallida com aquesta?

Per cert, quina és la inversió que es realitza en materia d'infrastructures?.

Els ajuntaments

Tancant el cercle amb el model de la protecció civil, amb els tècnics de protecció civil i amb les credibilitats.

... aquells que no teniu un departament de protecció civil, un tècnic, els plans...

Quan caldrà esperar perquè us ho creieu?

Què ha de passar perquè ens creiem que no som invulnerables?

Ajuts!!!

Ja en sentireu a parlar. Hi ha una frase catalana que ho defineix d’allò més: “misèria i companyia”

Torn obert de paraules

És la vostra, que cadascú digui la seva, jo tot i que m’ha quedat moltes coses al pap, ja ho he fet.

Salut, i llum!


Us convido a veure aquest vídeo que he fet, en el que combino els primers moments de la nevada i els efectes posteriors. Desitjo us agradi.


13 comentaris:

Anònim ha dit...

Jo només vull deixar constància del meu respecte i admiració per un gran professional i , sobretot, per una bona persona: tu.

I el meu reconeixement per a la teva parella, perquè estic convençuda que darrera un gran home hi ha una gran dona.

Arare ha dit...

Déu n'hi dó!

M'ha agradat, el video.

No fa massa (abans de la nevada) et vaig veure un dia a Sant Francesc, tan enfeinat que ni em vaig atrevir a saludar-te ( ni la Taca tampoc)... es veu que havia passat alguna cosa, allà... algú que havia caigut a l'aigua, o no sé...

en fi, ara ja és primavera (i no solament al Corte inglés)

petonets!

Josep Lluís ha dit...

Anònima amiga... gràcies...

Arare, com no em vareu dir res tu i la Taca...

Certament estavem en un dispositiu de recerca d'un home desaparegut, que per cert, no ha aparegut mai més...

No se si és la primavera o que passa però, el mes de març ha estat, i és, horrible: dos desapareguts, dos suicidis, accidents, i per acabar una nevada... i jo que preguntava que li passa a la terra...

Petonets.

Anònim ha dit...

Dona fe de la teva professionalitat, espero que no et cansis de treballar ve.El poble et necesita.
Siscu.

Josep Lluís ha dit...

T'ho agraiexo Siscu. Si bé vaig cada dia amb il·lusió a treballar, és la gent com tu, com vosaltres, els que feu que cada cop en tigui méss ganes.

Gràcies

mai ha dit...

Si les coses estiguessin tan clares per tothom molts disgustos ens estalviaríem. El vídeo és molt interessant. Molts indrets estan així.

Deric ha dit...

nosaltres tenim pla de protecció civil però ningú el coneix.
el trist de tot va ser les elèctriques, si no hagués estat per elles, s'hauria trampejat més bé el temporal. Penós l'espectacle que han donat i que no els caigui cap multa multimulionaria (encara que l'acabariem pagant nosaltres)

Josep Lluís ha dit...

Gràcies Mai, crec que a molt no els interessa que res sigui clar, als altres no els interessa res de res...

Dèric, si els Plans de Protecció Civil només es tenen per cobrir l'expedient, no serveixen de res.

Principalment, i entre moltes altres utilitats, serveixen per eliminar l'improvasació, molt donada en emergències.

Salut

genissimon ha dit...

No seré jo qui posi de manifest la gran vàlua personal i professional del sr. Josep Lluís. No va per aquí el meu comentari.

El meu comentari són, bàsicament, algunes preguntes:

1.- Quants vehicles dels serveis d'emergència (policies, bombers, ambulàncies,...) disposen de cadenes?

2.- De quin tipus de cadenes disposen(*)? Els conductors d'aquests vehicles saben conduir per la neu?

3.- Per què les autoritats de Catalunya, vist la que estava caient el 8 de març a mitja tarda, no van demanar a la població que no sortís a les carreteres, que estaven impracticables? O, almenys, demanar que en les autopistes i autovies es deixés el carril de l'esquerra lliure (com es fa en països civilitzats) per deixar pas per als vehicles de servei?

4.- No hem après res de les nevades del 30 de gener del 1986 i 14 de desembre de 2001?

5.- La desimplantació territorial de certs serveis (**) fa que tinguem una major dependència de que les carreteres estiguin transitables. Abans hi havia brigades d'emergència dels serveis essencials distribuïdes pel territori. Ara tot està centralitzat en un sol punt a Catalunya. Aquest model és millor?

6.- Cada cop tenim major dependència del fluid elèctric. Tant a nivell personal com a nivell professional. Potser s'haurien de tenir equips electrògens en determinades dependències (policies, hospitals,...) per a casos de desabastament.

* Vaig llegir en algun mitjà de comunicació que les cadenes dels cotxes dels Mossos d'Esquadra eren de les de tipus funda tèxtil. Un tipus de cadenes que, en un ús continuat i intensiu, es degraden completament en un parell d'hores. A més, per les condicions del contracte de rènting amb el qual s'han adquirit els vehicles policials, no es permet que s'hi instal·lin pneumàtics d'hivern (tipus M+S o "de contacte") que fan gairebé innecessari l'ús de cadenes, fins i tot amb gruixos de neu considerables.

** Abans hi havia brigades de Fecsa o Enher a molts pobles de Catalunya. Ara només són a Barcelona (o en un polígon del Vallès). Totalment inútils si les carreteres principals estan tallades. Suposo que així s'estalvien alguns dinerons. El mateix per als serveis de manteniment de carreteres, telefonia, ... ... ...

Us deixo, si teniu temps, un enllaç als àudios corresponents als programes especials que Catalunya Ràdio va emetre durant les nevades del 1986. Corresponen a la web de La Història de Catalunya Ràdio: http://lanostrahistoria.catradio.cat/base.php?seccio=any_home&any=1986

Salut !!

genissimon ha dit...

En cap cas, però, voldria que el meu comentari anterior s'interpretés en el sentit que la gent "el pueblo llano" no tenim la nostra pròpia part de responsabilitat en el col·lapse, sobretot a les carreteres. Quanta gent es va "llançar" a la carretera sens tan sols ni dur les cadenes al maleter?

Però insisteixo en el trist paper que van fer algunes "autoritats". Per què es van fer retirar prematurament les brigades de l'exèrcit que col·laboraven de valent l'endemà, el dia 9, per a restablir la vialitat en algunes carreteres.

Salut !!

genissimon ha dit...

Ah !!

I una altra pregunta que deixo a l'aire:

Com s'hauria pogut actuar si el sostre del pavelló de Quart s'hagués enfonsat quan ja hi hagués hagut els refugiats a dins ?

Els helicòpters no podien volar, les carreteres col·lapsades impedien que hi arribessin bombers i serveis sanitaris, ... ....

Salut !!

genissimon ha dit...

Si algú pot, que llegeixi l'article d'opinió publicat a La Vanguardia - secció Vivir, avui 12 d'abril de 2010.

El títol: Lecciones de la nevada.
L'autor: Enric Sierra.

Salut !!

Fina ha dit...

Aquest tipus d'apunts són molt necessaris.

Et felicito Josep Lluís; per la forma,el contingut i la valentia que has tingut.(Rodolí, em tocarà la loteria? :-))