Seguretat aèria
Enceto amb aquest post una nova vesant de la seguretat: l’àrea. I començo amb un element conegut com la caixa negre.
Qui de vosaltres no ha escoltat parlar d’ella però, sabeu en realitat com és i per què serveix?
En primer lloc us diré que, tot i anomenar-se caixa negra per les connotacions fatalistes que té, el seu color és taronja. Color viu que ens ha de permetre localitzar-la amb més facilitat després d’un accident aeri. Està instal·lada a la cua de l’avió, dins de receptacles fets amb materials de gran resistència com el titani, capaços de suportar grans impactes i temperatures per sobre dels 1000 graus.
Són uns instruments concebuts per gravar i protegir les dades del vol, i les converses que es realitzen a la cabina. Són fonamentals per estudiar i conèixer que ha succeït després d’un accident.
Què grava?
L’FDR, registre paràmetres, com a mínim 25 hores de vol. Grava entre 6 i 1000 (en funció de l’antiguitat de l’avió) paràmetres per segon: velocitat, alçada, posició, tren d’aterratge, potència dels motors, representatius de l’estat de l’avió i del seu moviment.
El CVR registre fonia. És a dir, grava com a mínim 30 minuts de diàleg entre pilots, possibles alarmes, sorolls. En models més antics ho fa sobre quatre pistes en cinta magnètica, i en l’actualitat en models actuals arriba a les dues hores de gravació en un chip.
Com veieu és un element de seguretat, que cada cop incorporen més tipus de transport: trens i metres entre altres.
Curiositats
Primera curiositat. Els vaixells no en porten, i és que sembla que no tot el sistema operatiu d’aquests està connectat a una computadora, lamentablement moltes operacions dels vaixells són mecàniques, amb la qual cosa, les dades serien incomplertes.
Segona. Aparentment, més de la meitat dels cotxes que circulen en l’actualitat, porten un dispositiu que enregistra velocitat i altres dades, tot i que els conductors ho desconeixen. Aquest element s’anomena EDR “Event Data Recorder”, una espècie de cinta que enregistra cinc segons de duració on es grava contínuament l’estat del vehicle, acceleració frens, comportament del volant i us del cinturó de seguretat.
Seguretat VS Intromissió
Qui de vosaltres no ha escoltat parlar d’ella però, sabeu en realitat com és i per què serveix?
En primer lloc us diré que, tot i anomenar-se caixa negra per les connotacions fatalistes que té, el seu color és taronja. Color viu que ens ha de permetre localitzar-la amb més facilitat després d’un accident aeri. Està instal·lada a la cua de l’avió, dins de receptacles fets amb materials de gran resistència com el titani, capaços de suportar grans impactes i temperatures per sobre dels 1000 graus.
Són uns instruments concebuts per gravar i protegir les dades del vol, i les converses que es realitzen a la cabina. Són fonamentals per estudiar i conèixer que ha succeït després d’un accident.
Què grava?
L’FDR, registre paràmetres, com a mínim 25 hores de vol. Grava entre 6 i 1000 (en funció de l’antiguitat de l’avió) paràmetres per segon: velocitat, alçada, posició, tren d’aterratge, potència dels motors, representatius de l’estat de l’avió i del seu moviment.
El CVR registre fonia. És a dir, grava com a mínim 30 minuts de diàleg entre pilots, possibles alarmes, sorolls. En models més antics ho fa sobre quatre pistes en cinta magnètica, i en l’actualitat en models actuals arriba a les dues hores de gravació en un chip.
Com veieu és un element de seguretat, que cada cop incorporen més tipus de transport: trens i metres entre altres.
Curiositats
Primera curiositat. Els vaixells no en porten, i és que sembla que no tot el sistema operatiu d’aquests està connectat a una computadora, lamentablement moltes operacions dels vaixells són mecàniques, amb la qual cosa, les dades serien incomplertes.
Segona. Aparentment, més de la meitat dels cotxes que circulen en l’actualitat, porten un dispositiu que enregistra velocitat i altres dades, tot i que els conductors ho desconeixen. Aquest element s’anomena EDR “Event Data Recorder”, una espècie de cinta que enregistra cinc segons de duració on es grava contínuament l’estat del vehicle, acceleració frens, comportament del volant i us del cinturó de seguretat.
Seguretat VS Intromissió
Ja em disculpareu però, des de la meva vessant professional aposto per la seguretat. En aquest cas ho tinc clar.
Tot i això, si no porteu un vehicle de gamma mitja, com a mínim, no crec que sigui el cas. De tota manera, parlaré amb el meu servei tècnic. Si el meu cotxe em diu el combustible que porto, el que em resta, la velocitat mitja, si he fet o no la revisió, enregistrarà altres dades?...
Tot i això, si no porteu un vehicle de gamma mitja, com a mínim, no crec que sigui el cas. De tota manera, parlaré amb el meu servei tècnic. Si el meu cotxe em diu el combustible que porto, el que em resta, la velocitat mitja, si he fet o no la revisió, enregistrarà altres dades?...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada