25/1/07

Les cadenes per la neu

Hi ha qui pensa, que dur unes cadenes al cotxe és un luxe. Tal vegada ho deu pensar també dels triangles o l’extintor. La diferència, radica bàsicament en que el triangles són obligatoris, mentre que les cadenes i l’extintor són opcionals. Bé, les cadenes opcionals si no hi ha neu. Perquè si a la calçada hi ha gel o neu, qualsevol agent de trànsit ens farà aturar si no les portem i les posem.
De l’extintor en parlarem un altra dia, per exemple aquell que veiem com comença a fumejar dins del capó...
Si decidim comprar-ne unes, hem de tenir en compte que en l’elecció és prioritari fixar-nos en les referències que trobarem escrites en la part lateral dels nostres pneumàtics (amplada, alçada, i mida de la llanta). A partir d’aquí, dos factors seran decisius: freqüència d’us i pressupost, donat que la variació de models i preus és molt variada.

Els tipus de models més habituals són els següents:
  • Cadenes de gamma senzilla: metàl·liques simples de cercle flexible.
  • Cadenes de gamma mitjana: metàl·liques amb tensor antiblocant.
  • Cadenes de gamma alta: Spikes Spider.
  • Cadenes de gamma molt alta: Contrax Steg.
  • I la darrera novetat: fundes textil lliscants
Existeixen tres models de cadenes metàl·liques: transversal, rombes i la de 8 mil·límetres. Aquestes variacions depenen del dibuix de la cadena, algunes amb més superfície, per tant major adherència a la carretera.
La transversal és la més simple, perquè deixa parts de la roda sense cobrir. La de rombes, cobreix tota la superfície, per la qual cosa, el pneumàtic va trepitjant constantment la cadena. El cercle de 8 mil·límetres, indicada per vehicles amb suspensió mol enganxada, que no permet posar la mida habitual de 12 mil·límetres.
Les de gamma mitjana, són les cadenes metàl·liques que incorporen un tensor autoblocant, o en alguns casos dos, per evitar que surti quan el vehicle està en marxa. Consisteix en una goma elàstica, que es força fins a enganxar-la en un forat. Aquest model redueix les vibracions.El tipus “Spikes Spider”, que significa potes d’aranya, és un tipus de cadena més sofisticat alhora que fàcil d’instal·lar. Certament poca dificultat de muntatge, però en contra preu alt, està al voltant dels 300 euros.

Després d'aquest trobem el model més alt de la gamma: “Contrax Steg”. Basat en un sistema d’ancoratge similar al “Spikes Spider”. La diferència principal radica en que, mentre que en el model anterior manquen quatre cargols de la llanta per muntar-lo , en aquest només en manca un. Aquest model és el més car del mercat, i el seu preu està al voltant dels 400 euros.

A banda de tot el que hem parlat, anem a veure un model que fa poc més d’un any trobem en el mercat. Són les anomenades fundes tèxtils antilliscants. Es tracta de fundes plàstiques, no metàl·liques, que ofereixen el mateix rendiment que les cadenes convencionals. En quant als avantatges només puc dir que és com posar un guant de tela a un pneumàtic, tibant-se de igual forma que les altres cadenes. A banda d’aquest aspecte, n’hi ha d’altres favorables com el pes, la mida, i permeten la utilització en pneumàtics de mida diferent. I tal vegada quelcom important, no fa falta ni força ni habilitat, a l’abast de qualsevol. El preu està sobre els 100 euros.

Anem a veure ara un sistema purament d’emergència. Es tracta de l’espray antilliscant per les rodes, només recomanats per un cas d’emergència. És poc fiable i només serveix per un cas esporàdic. Treure el cotxe d’una rodada i poca cosa més, no per desplaçar-se gaire lluny.I finalment us parlaré d’un tipus de pneumàtic, pensat per aquells que viuen en llocs de muntanya, i que no volen estar pendents de canvis estacionals. Els pneumàtics per neu permeten circular en totes les situacions, això si, sense superar els 210 Km/h, velocitat totalment prohibida en qualsevol cas.

La Direcció General de Transit permet dur-les en comptes de les cadenes, sempre que estiguin homologats. Han de dur la inscripció M + S (Mood and snow), indica que la coberta està dissenyada per conduir amb fang i neu. De les rodes de claus, no en parlaré. Estan prohibides en molts països, i recomanades només en llocs amb situacions extremes, i no es el cas.

Recomanacions per posar les cadenes:
  • Cercar un lloc segur, on no entorpim al posar-les i que no hi hagi pendent. El millor és una recta.

  • Posar-se l’armilla i després al sortir del vehicle, aleshores posar els triangles de seguretat.

  • Posar les cadenes en les rodes on hi ha la tracció del vehicle. En funció del tipus, cal recordar tibar-les.

  • No conduir a més de 50 Km/h en cap cas. No fer avançaments ni frenades violentes.

  • Desmuntar les cadenes quan deixi de nevar, seguint les mateixes normes de seguretat anteriorment esmentades.

  • Netejar les cadenes amb aigua, secant-les perquè no s’oxidin.

Finalment i després d'això, un consell que ens aporta l'amic Genís:

  • Abans d'endreçar-es, ruixarles amb antihumitat, tipus 3 en 1. Es conservaran en bon estat.

6 comentaris:

Anònim ha dit...

El que tu dius pneumàtics de neu o M+S és el que jo en altres posts anomeno pneumàtics d'hivern o de contacte. És el mateix.

I una recomanació que t'has oblidat, respecte a les cadenes metàl·liques: un cop netes i eixutes, cal aplicar-hi algun producte antihumitat (3 en 1).

Salut !!

MC ha dit...

pregunta d'un pobre ignorant:

els que conduim un 4x4 també necessitem cadenes? si la resposta és afirmativa, de quin tipus?

Josep Lluís ha dit...

Bon dia Genis,

Ja tinc l'ntihumitat per les cadenes a punt.

Gràcies

Josep Lluís ha dit...

Bon cap de setmana Albert,

Dons si, els que conduïm un 4x4 també ens fa falta cadenes. Com en qualsevol altra vehicle, cal veure el tipus de rodes que portem. No és el mateix un Nissan Pathfinder, Patrol o similar, amb rodes molt amples, que un Lada Niva, amb rodes que semblen les d’un 4l, estretes. A major amplada major de lliscament.

Aleshores s’han de posar en el tren davanter, és allà on portes la direcció.

De tota manera, esperaré supervisió de l’amic Genís, ell es un veritable expert en l’art de circular amb neu.

Siau.

Unknown ha dit...

En funció de l'ús més o menys intensiu; si fora de carretera o no; del gruix de neu; etc... cal plantejar-se dur cadenes a només les dues rodes del davant o bé a totes quatre.

Evidentment, si muntem cadenes cal connectar la tracció 4x4 (en els cotxes que sigui connectable) i la reductora.

La majoria de pneumàtics que munten els 4x4 ja són del tipus M+S per lo que amb una conducció fina amb la tracció integral i la reductora connectades no hauria de fer falta muntar cadenes.

Salut !!

Unknown ha dit...

I una altra cosa: cal tenir molt present, no només quan hi ha neu però sí especialment quan n'hi ha, el pes i la inèrcia dels vehicles 4x4 (o monovolums grans, etc...). Fàcilment superen els 2000 Kg. !!

Salut !!